03.08.2018
godz. 19:00
Amfiteatr Mrągowo
wstęp wolny
WYKONAWCY
KAROLINA SKRZYŃSKA
z zespołem
Wokalistka, autorka muzyki i tekstów. Swój niemal czterooktawowy głos rozwijała na wiele sposobów, trenowała śpiew klasyczny, rozrywkowy, śpiewokrzyk (biały głos), chłonęła również specyfikę śpiewu orientalnego w Turcji. Tworzona przez nią muzyka wykracza poza ramy określonych stylów, zaś łączenie etnicznych inspiracji ze słowiańską wrażliwością i wschodnim folklorem sprawia, że charakteru tej muzyki nie można jednoznacznie określić. Wielokrotnie nagradzana, na festiwalach i konkursach muzycznych, udziela się również w innych projektach muzycznych, m.in. persko-polskiej grupie Persopolish. W swojej dyskografii artystka posiada 2 płyty: „Palcem po wodzie” (2017) oraz „W oddali” (2013). Na scenie Karolinie Skrzyńskiej towarzyszą m.in. Magdalena Pamuła (głosy), Aleksandra Zawłocka (głosy), Dorota Kołodziej (głosy), Bart Pałyga (wiolonczela, tarhu, suka biłgorajska, śpiew gardłowy), Mateusz Szemraj (oud, cymbały, gitara), Wojciech Lubertowicz (bębny obręczowe, duduk, perkusjonalia), Jakub Mielcarek/Wojciech Pulcyn (kontrabas), Hubert Giziewski (akordeon).
DZICZKA
zespół wokalny
Polsko-ukraiński zespół wokalny Dziczka został założony przez Tetianę Sopiłkę, etnomuzykologa, absolwentkę Akademii Muzycznej w Kijowie. Obok Tetiany w skład zespołu wchodzą: Maniucha Bikont, Justyna Czerwińska, Maria Puzyna, Ewa Winiarska i Agata Wróbel. Dziczka wykonuje pieśni ludowe, niekiedy bardzo stare, które w większości zachowały się tylko w formie niepiśmiennej, przekazywane z pokolenia na pokolenie, pieczołowicie zbierane przez badaczy, takich jak Tetiana Sopiłka, bezpośrednio od ludowych wykonawców, w odległych wsiach m.in. Polesia, Wołynia, Centralnej Ukrainy. Pieśni te są wykonywane przez zespoły muzyczne, takie jak Dziczka, starające się dokonywać możliwie wiernej rekonstrukcji, która jest praktycznie jedyną formułą dla zachowania dziedzictwa tych utworów. Od 2012 r. zespół Dziczka współpracuje z Fundacją Dziedzictwa Rzeczypospolitej, biorąc udział w realizacji Projektu Arboretum w Mrągowie i we Lwowie oraz Koncertu Niepodległości na Zamku Królewskim, w Muzeum Powstania Warszawskiego oraz w Kruszynianach na Podlasiu.
DIKANDA
zespół wokalno-instrumentalny
Dikanda to powstały w Szczecinie zespół grający world music, szczególnie uznany na zagranicznym rynku. W swojej twórczości stawia na autentyczność stylu – poszukuje nowych nurtów i większość utworów to oryginalne kompozycje. Muzyczne inspiracje czerpie z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie. W utworach można usłyszeć głównie brzmienia bałkańskie i cygańskie. Zespół istnieje od 1997 roku, Dikanda ma w swoim dorobku 7 płyt, setki koncertów oraz liczne nagrody – w tym „Płyta roku” 2005 niemieckiego czasopisma „Folker” za „Usztijo”. Charakterystyczne dla Dikandy jest tworzenie nowych słów w tekstach utworów, w ten sposób powstał oryginalny język grupy – „dikandisz”. Zespół występuje w składzie: Anna Witczak-Czerniawska (śpiew, akordeon), Katarzyna Bogusz (śpiew), Daniel Kaczmarczyk (bębny), Piotr Rejdak (gitara), Grzegorz Kolbrecki (kontrabas), Szymon Bobrowski (trąbka), Dominik Bieńczycki (skrzypce).
OLA TURKIEWICZ
prowadzenie, dyrektor artystyczny festiwalu
Polsko-kanadyjska animatorka kultury, kompozytora i wokalistka. Urodzona w Polsce, od 1993 r. przebywała w Kanadzie, gdzie ukończyła studia na jazzowym wydziale wokalnym i kompozytorskim w Humber College. Początkiem artystycznej kariery Oli Turkiewicz był spektakl „Misterium” (1994 r.), do którego skomponowała muzykę. Przez wiele lat była solistką kanadyjskiego zespołu jazzowego – Up Front. W 2001 r. zainicjowała cykl koncertów jazzowych „A little bit of Jazz” w Mississauga, który po 2008 roku kontynuowała także w Polsce. W 2004 r. zorganizowała I Polski Festiwal Jazzowy w Toronto i Mississauga, a w 2006 r. zainicjowała Zaduszki Jazzowe w Toronto. W 2008 r. przeniosła swoją działalność artystyczną do Polski. Jest współtwórcą, wykonawcą i dyrektorem muzycznym realizowanego od 2009 r. Koncertu Niepodległości. Od 2013 r. w Mrągowie realizuje autorskie wydarzenie Projekt Arboretum. Projekt odnosi się do dziedzictwa kulturowego i krajobrazowego, bazując na XIX – wiecznych zapisach nutowych i nagraniach archiwalnych muzyków ludowych sprzed ponad 60 lat. W 2018 r. stworzyła godzinną kompozycję „Orphée” do baletu inspirowanego XVI – wiecznym „Ballet Royal de la Nuit”, który powstał na cześć króla Francji Ludwika XIV. Balet ten, w wykonaniu tancerzy z Australii, zaprezentowany został w ramach międzynarodowego Video Dance Festival de Bourgogne na Zamku Cerisy-la-Salle w Normandii.
HYBRYDA KULTUR FESTIWAL
Hybryda Kultur Festiwal to wyjątkowy projekt i w pewnym stopniu także przełomowy. Projekt zachęcać będzie polskich i zagranicznych artystów do twórczego interpretowania kultury tradycyjnej, ludowej i ukazywania efektów swoich inspiracji na tle współczesnej instrumentalistyki oraz różnorodności obecnych i przyszłych stylów muzycznych.
Natchnienie z muzyki polskich korzeni czerpali Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski, mistrzowie których dzieła rozsławiły kulturę polską na wieki. Niestety współcześnie polska scena muzyczna wciąż jeszcze nie wyzwoliła się z koleiny „cepelizacji” kultury ludowej, co sprawia, że przebogata spuścizna muzyki tradycyjnej, nadal tkwi w zamkniętym kręgu imprez folklorystycznych oraz konserwatywnego grona odbiorców i twórców, którzy powielają interpretacje muzyki ludowej rodem z czasów PRL. Stworzone w Polsce Ludowej stylizacje rozpisane na rozbudowane zespoły pieśni i tańca, stały się dla autentycznej XIX – wiecznej kultury obszarów wiejskich dawnej Rzeczypospolitej swoistym pocałunkiem śmierci.
Od kilku lat narasta pozytywna tendencja odtwarzania polskiej muzyki ludowej sprzed tej deformacji. Brak jednak miejsca w muzycznej przestrzeni publicznej, gdzie spotkać by się mogli twórcy, którzy chcą łączyć tęsknotę za tym, co minęło bezpowrotnie z ewaluacją i przekładem spuścizny przodków na język współczesnej sceny muzycznej.
Hybryda Kultur Festiwal będzie wyszukiwać, promować i konfrontować wzajemnie tych twórców, którzy z dziedzictwem muzycznym dawnej wsi chcą rozwijać nowe gatunki, formy i style muzyki współczesnej, tak jak przed laty robili to Chopin i Szymanowski. O tym, że działania takie mają szansę wpisać się w historię muzyki współczesnej, świadczą dobitnie przykłady „gigantów” sceny muzycznej, jak Peter Gabriel czy Sting, którzy w swej twórczości regularnie wynoszą archaiczne ludowe śpiewy na wyżyny muzyki współczesnej.
Hybryda Kultur Festiwal będzie wspierać tych niekomercyjnych artystów, którzy w swoich nonkonformistycznych i niekonwencjonalnych poszukiwaniach twórczych pójdą za głosem serca i natchnieniem czerpanym z korzeni.
Pomysłodawcami i twórcami Hybryda Kultur Festiwal są Ola Turkiewicz oraz Jacek „Wiejski” Górski, a projekt realizowany jest przez Fundację Dziedzictwa Rzeczypospolitej. Fundacja zajmuje się m.in. twórczą popularyzacją szeroko pojętego dziedzictwa narodowego i spuścizny kulturowej Rzeczypospolitej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jest także organizatorem wielkoformatowego spektaklu muzyczno-historycznego Koncert Niepodległości (od 2009 r.) oraz koncertów muzyki hybrydowej pod nazwą Projekt Arboretum (od 2014 r.). W 2017 roku Fundacja uruchomiła edukacyjno-muzyczny portal polskiej pieśni patriotycznej, wojskowej i hymnicznej Śpiewnik Niepodległości. Hybryda Kultur Festiwal to czwarty autorski i nowatorski projekt jej twórców oraz Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej.
ORGANIZATORZY
DOFINANSOWANIE
Dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
PATRONI MEDIALNI
WSPARCIE TECHNICZNE